onsdag 10 november 2010

Anmäld

Nu är Swea anmäld till barnomsorgskön i Skövde kommun. Jag valde dagmamma (önskade Oliwers DM) i första hand och Värings förskola i andra hand.

Var på möte igår ang den akuta platsbristen som är i Väring. Det står många barn på kö.. det behövs alltså mer barnomsorgsplatser här.

Vad hände efter mötet? Jo jag var sur och arg såklart. Hade datorn varit på hade det blivit en insändare till!

Jag fick känslan av att jag var en superdålig mamma som vill ha mina barn hos dagmamma. Dagbarnvårdarna får vara i en superdålig lokal, där de samlas 2 dagar i veckan. Denna lokal är tydligen inte ens godkänd för att vistas i mer än halvdagar :S (De är i lokalen för att de ska kunna hjälpas åt och vara lediga för att få ihop rätt antal timmar på veckan) Bara för detta så bojkottar alla dagbarnvårdarna, det är ju inte direkt deras fel att de är tvungna att vara i den lokalen. Skulle de få en annan lokal tror jag många fler skulle välja dagbarnvårdare i första hand eller iallafall vara glada att de har fått en plats..

Sedan är de det där med utbildning "ja det vore ju bra om DBV fick vara i förskolans lokaler så barnen fick leka med andra barn och DBV fick träffa personal med utbildning" Visst de kanske inte har rätt utbildning vad vet jag, Men jag VET att Oliwer har det bra, han leker ute i skogen, de läser böcker, målar, sjunger.. Vad gör de annorlunda på förskolan? Lär barnen räkna till tio på engelska innan de fyller 3?

Ursäkta mitt svammel, jag behövde skriva av mig!

1 kommentar:

Sara sa...

Hejsan.
Surfade in här och kände igen dig från mötet på skolan i tisdags.
Jag tycker absolut inte att du är en dålig mamma för att du vill ha ditt barn hos dbv. Det är ett fritt val och alla kan inte tycka lika. Har haft min yngsta son hos dbv under tiden vi väntade på överflyttning till förskolan. Då vår äldste son gick på dagiset så ville vi ha vårt andra barn där också. Gillar hur de jobbar på dagis, men om mitt barn hade haft ett behov av en lugnare tillvaro så hade jag inte tvekat att ha kvar honom hos dbv. Tycker synd om dbv för att de alltid hamnar i skymundan. Jag har varit med på mötena m föräldraföreningen från början och kan för mitt liv inte förstå varför kommunen inte vill föra en dialog med oss. De har istället sparkat bakut och skapat motsättningar mellan oss föräldrar. Jag önskar inget hellre än att de ska ta sitt förnuft tillfånga och skapa en permanent lösning för våra barn i Väring.

Kram Sara Bäckström